Hoe belangrijk is een goede website? 4 bepalende factoren

Inhoud van dit artikel:

In de basis wil je altijd een goede website hebben. Maar hoe belangrijk is een goede website voor jouw bedrijf? Dat is afhankelijk van het doel dat je met de website hebt. Voor ondernemers levert een goede website geld in de lade. Of dat nu concrete verkopen zijn, zoals in een webshop, offerte aanvragen op een site, boekingen of inkomsten uit advertenties of affiliaties.

Wat is een goede website?

Een goede website dient het doel waarvoor je hem hebt laten bouwen of zelf gaat bouwen. Behaal je de doelen niet, dan is het goed om de website (en daarom ook je concept / diensten aanbod) te herzien. 

Factoren voor een goede website

is het zo simpel? In de basis wel. Een website is voor de meeste ondernemers nog altijd een middel. Er zijn wel een aantal factoren waarop je een website kunt beoordelen:

  • Techniek

    Werkt alles functioneel goed? Hoe snel laad de website? en hoe goed wordt ie getoond op mobiele apparaten? Is de website veilig? En voldoet het aan alle wettelijke eisen? Voldoet je website aan de technische eisen om goed vindbaar te worden?

  • Stuctuur en indeling & lay-out

    Zit de navigatie logisch in elkaar? En staat de informatie goed op de juiste pagina’s? Is het duidelijk welke informatie het meest belangrijk is? (visuele hiërarchie) en zit de lay-out goed in elkaar?

  • Design / uitstraling

    Matcht het design bij jouw bedrijf? Is de vormgeving consistent op alle pagina’s? Zijn alle elementen op de juiste manier vormgegeven? Is het beeldmateriaal van toegevoegde waarde? Geef het de juiste ‘sfeer’ weer?

  • Gebruiksvriendelijkheid

    Kunnen je website bezoekers alles goed vinden op de site? En werken alle functionaliteiten vloeiend op de website? 

  • Conversiegerichtheid

    Levert de website voldoende conversie op? Staan de juiste call to action knoppen op de juiste pagina en vallen deze genoeg op? 

  • Goede content

    De content op je website is waardevol voor je sitebezoekers. Of het nu gaat om je dienstenaanbod of blogartikelen op je site; het moet het doel dienen waarvoor de bezoeker komt. Vlotte teksten, eye-catching afbeelding of visuals of interessant video’s dragen hier aan bij. 

  • Flexibliteit

    Indien gewenst; kun je de website zelf eenvoudig beheren of heb je voor elke aanpassing een webbouwer / developer nodig?

Er zijn dus aardig wat factoren die bepalen wat een goede website is. Een goede website scoort op al deze fronten 100%, maar dat is niet altijd even realistisch. Goed scoren op al deze punten vraagt namelijk ook om een groter budget. 

Het is dus belangrijk om eerst je doel te bepalen. 

Hoe belangrijk is een goede website? Doelen bereiken

Hoe belangrijk is een goede website voor ondernemers?

Voor ondernemers maken we onderscheid tussen 4 verschillende typen website en geven daarbij aan hoe belangrijk het is om een goede website te hebben.

1. Je haalt alle business uit je netwerk (goede website is een beetje belangrijk)

Jouw business gaat als een speer. Je haalt de ene na de andere klus binnen. Allemaal via je netwerk. De website is nice to have, maar heb je niet nodig om diensten of producten te verkopen.

In dat geval is een goede website niet zo belangrijk. Het blijft alsnog wel belangrijk dat je er één hebt, zonder website besta je als bedrijf tegenwoordig niet, maar deze hoeft niet op alle vlakken 100% te scoren. Je zou ook prima zelf een website kunnen maken. 

Besluit je in de toekomst wel meer gebruik te maken van je website of wil je graag online ook een professionele uitstraling hebben? Dan is het wel verstandig een goede website te laten maken

2. Je stuurt potentiële klanten door naar je site (goede websites is best belangrijk)

Jouw website is een naslagwerk voor de potentiële klant. Je hebt net een kennismaking gehad en verwijst nog door naar je website voor meer informatie. Of de klant heeft jouw website al bezocht voor het gesprek en is alvast goed geïnformeerd waardoor jouw eerste kennismaking een stuk beter verloopt. 

In zo’n geval wil je wel dat je website er representatief uitziet als je potentiële klant de site bezoekt. Het is een extra vinkje als de website er goed uitziet. Een goede website is dan belangrijk, maar als jij een kei bent in persoonlijk verkoop zal een iets mindere website je niet direct in de problemen brengen. En hoef je ook voor deze site niet op alle fronten 100% te scoren. Het belangrijkste is dat je potentiële klanten weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

3. Je wilt nieuwe klanten werven via je website (goede website is heel belangrijk)

Jij bent online enorm actief. Je publiceert regelmatig posts op sociale media, adverteert in Google, verstuurt mailingen of je bent een toegewijd blogger of vlogger. Hoe belangrijk is een goede website in dat geval? Dat kun je zelf wel invullen: best belangrijk. Je website moet er goed uitzien en het liefst op alle fronten goed scoren. 

Maar, een website die op alle fronten goed scoort, kan aardig oplopen in de kosten. In de meeste gevallen zal je dus concessies moeten doen. De technische realisatie van de website is meestal de grootste kostenpost. Kies je voor een website op basis van een page builder, dan kun je hier (in ieder geval bij ons) op besparen. Maar is een super snelle site juist heel belangrijk? Dan zal je op een ander vlak moeten besparen. 

Dit is ook de reden waarom wij altijd om een budget vragen; als we weten wat je doel is en wat je te besteden hebt, dan kunnen we meedenken in wat voor jou het meeste oplevert. 

 

4. Je website is je product (Serious Business) (goede website is extreem belangrijk)

In dit geval is het heel belangrijk dat je een goede website hebt. Je website heeft namelijk maar één doel: geld opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een webshop, advertentieplatform, marktplaats, e-learning of membership omgeving. In dat geval moet alles perfect werken. Een trage site, slecht design en niet werkende functionaliteiten kunnen ervoor zorgen dat je minder omzet draait of je zelfs helemaal de das omdoen. Een goede website is dus enorm belangrijk in dit geval. Over het algemeen hangt aan dit soort websites ook een hoger prijskaartje

Conclusie: hoe belangrijk is een goede website? 

Wij zijn webbouwers, dus we zullen altijd zeggen dat een goede website belangrijk is. Ook als je er niet veel mee doet. Potentiële klanten kunnen naar je website gaan en afhaken omdat deze er niet goed uit ziet en niet goed functioneert. Je kunt ervoor kiezen om een website volledig uit te besteden of om zelf te gaan bouwen. De kosten als je zelf bouwt zijn uiteraard aanzienlijk lager, afhankelijk van hoe je het bekijkt en wat voor ervaring je zelf mee brengt. 

Hoe belangrijk een goede website is, is dus afhankelijk van je doel én je budget. Op onze website vind je meer informatie over de verschillende tarieven voor deze 4 typen websites. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze vind je misschien ook interessant:

Zelf een professionele website maken? Volg deze 7 stappen

Zelf een professionele website maken kan een flinke klus worden. Waar begin je? Waar moet je allemaal aan denken? Welke kosten komen er bij kijken?

De 8 voordelen van Elementor Pro voor marketeers

Toen ik als marketing- en communicatie professional werkte, bestond ongeveer 75% van mijn tijd uit het aanpassen of toevoegen van pagina’s, call-to-actions of hyperlinks in

Wat kost een WordPress website écht? 3 Prijsklasses uitgelicht

Wat kost een WordPress website? Die vraag wordt regelmatig gesteld. Een WordPress website kost tussen de € 300 en € 10.000. Huh? Dat is wel