Soms heb je van die problemen waar je niet direct de vinger achter kunt krijgen. Een klant van ons kon zijn pagina’s niet delen op LinkedIn. De volgende error verscheen:
Social media tags onderzoeken
Het niet laden van de pagina kan allerlei oorzaken hebben. Het eerste wat ik onderzoek is of de social media meta tags goed staan ingesteld. Dit kun je testen met een handig tooltje SocialDebug.com. De resultaten blijken uitstekend te zijn. Hier ligt dus niet het probleem.
LinkedIn Post inspector
Na lang zoeken ontdek ik dat LinkedIn een post inspector tool aanbiedt. Hiermee kun je zien wat er mis is met de link. Daarbij krijg ik de onderstaande feedback:
“We encountered an SSL connection error while trying to access the URL. Please check that the site is using a prime size that is compatible with Java 8, or contact Support with the content’s URL.”
Aha! Het heeft te maken met de SSL verbinding. SSL is een versleutelde verbinding tussen de server en de bezoeker van je website. Deze herken je aan de ‘https’ (ipv http) voor je domeinnaam. Een SSL certificaat voor je website is volgens de privacy wet verplicht.
SSL uitschakelen
Om te testen of het hier inderdaad aan ligt, schakel ik het SSL certificaat tijdelijk uit. Dit werkt: de pagina wordt nu wel geladen in LinkedIn. Maar het SSL certificaat uitschakelen is natuurlijk niet de oplossing. Ik neem contact op met de hostingpartij.
De oplossing: een betaald SSL certificaat
In dit geval is Hostnet de hostingprovider voor deze website. Net als veel andere hostingproviders bieden zij een gratis SSL certificaat voor je website.
Ze erkenden het probleem; LinkedIn kan deze versleuteling niet verwerken. Ze bieden mijn klant de mogelijkheid om een betaald SSL certificaat te nemen. Een certificaat die overigens alleen aan te vragen is via een supporticket.