WordPress & Elementor kennisbank

Bevestigingsmail instellen in Elementor formulier in 2 stappen

Inhoud van dit artikel:

Als je gebruik maakt van de formulieren widget van Elementor Pro, is het mogelijk om een bevestigingsmails in te stellen voor de inzender. Standaard is er al een notificatie ingesteld die je zelf ontvangt, zodra iemand via je website het formulier invult. Maar als je ook graag een bevestiging wilt sturen naar de inzender, moet je hiervoor 2 simpele stappen doorlopen.

Bevestigingsmail instellen

Stap 1: voeg een nieuwe actions after submit toe

Om de bevestigingsmail in te stellen, moet je eerst een nieuwe ‘Actions after submit‘ instellen. Je ziet hiervoor een aantal opties. Kies voor ‘Email 2’ (Email is namelijk al ingesteld voor jouw notificatiemail).

Bevestigingsmail elementor - Actions after submit

Stap 2: bewerk de email met html

Net als de notificatiemail, moet je de bevestigingsmail ook opmaken met html. Je hebt hier te maken met een aantal velden:

Veld To: 
In dit veld vul je het emailadres van de ontvanger in. Hiervoor gebruik je een shortcode, gebaseerd op het field ID. Dit ID wordt standaard aangemaakt, maar je kunt deze ook zelf handmatig aanpassen. Klik hiervoor op het tabje ‘Advanced’. Als je hier ID aanpast, wordt de shortcode ook automatisch aangepast.

Subject:
Vul hier het onderwerk in van de bevestigingsmail. Bijvoorbeeld ‘Bedankt voor je bericht’.

Message:
Hier plaats je de tekst voor het emailbericht. Je maakt dit bericht op in html. In dit voorbeeld wil ik graag enters tussen de zinnen hebben. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de <p> html tag (=paragraph), maar je kunt ook <br> (=breaks) toevoegen om witregels te creëren.

De shortcode [all-fields] staat standaard in het bericht en toont alle ingevulde velden van de ontvanger. Deze zou ik laten staan.

Bevestigingsmail instellen Elementor formulier

From Email:
Hier vul je de afzender van het bericht in. Je zou hier bijvoorbeeld ook een noreply emailadres kunnen gebruiken, zoals noreply@sijweb.nl.

From name:
Hier vul je jouw eigen naam in of de naam van je bedrijf zodat de ontvanger weet van wie de mail afkomstig is.

Reply-to:
Als je bij de afzender een ‘noreply’ email gebruikt is het handig om hier een ander emailadres in te stellen.

Cc en Bcc:
Tot slot kun je nog cc en bcc emailadresssen toevoegen. Bijvoorbeeld als je ook een collega op de hoogte wilt stellen van ingekomen berichten via de website.

Testen

Is het gelukt om het de bevestigingsmail in te stellen? Test het formulier dan altijd even en kijk of je tevreden bent met het resultaat.

Ook interessant voor jou

Inzendingen Elementor formulier opslaan in WordPress

Multi-step formulier maken in WordPress met Elementor

Elementor update 2.10: multi-step formulieren en integratie met Lottie!

4 Responses

  1. Bedankt voor de nieuwsbrief.
    Was bijzonder overzichtelijk en informatief.

    1. Hoi,

      Ben je ook met de muis op het veld gaan staan bij ‘Actions after submit’? Dan komt er een dropdown tevoorschijn waar je de ‘Email 2’ kunt aanklikken.

  2. Fijn dit artikel! Bij mij gaat er nog wat mis. Hoewel ik in de settings mijn eigen email-adres ingeef als afzender, worden de mail verstuurd door elementor.cloud. Misschien heeft iemand een idee wat hier mis gaat?

Mis geen updates

Blijf op de hoogte van de laatste
Elementor Trends & Ontwikkelingen!

No worries, je ontvangt max. 2 keer per maand een mailing.